Ketogene leefstijl

Wie mij een beetje kent weet wel dat ik een haat-liefde verhouding heb met de weegschaal.
De meeste diëten heb ik wel eens uitgeprobeerd met vaak tijdelijk succes.
Het beruchte jo-jo effect kwam meestal naar verloop van tijd om de hoek kijken.
Ik was bijna zover om maar gewoon te accepteren dat ik overgewicht heb.
Maar als CCU verpleegkundige weet ik als geen ander de risico’s van overgewicht.
Helaas was ik in een situatie gekomen dat ik weer aangekomen was en me verre van fit voelde.
Dan komt er een moment dat je dat zat bent en er wat aan wil gaan doen.
Bijkomend probleem was ook nog dat mijn schildklier te langzaam werkt en hoge bloeddruk.
Ik was aan het googelen op internet en kwam powerslim tegen en ketogeen eten.
Bij power slim is dat goed te combineren want zij staan ook achter die visie.
Zelf vond ik het fijn om met een coach van powerslim te werken als extra steuntje in de rug.

Ketogeen, wat houdt dat in?
Bij ketogeen eten eet je zo weinig mogelijk koolhydraten en wel je vetten en eiwitten.
Dus geen brood, suiker, koekjes taart chips,rijst, pasta, aardappelen ect.
Doordat er weinig koolhydraten in je lichaam komen gaat je lichaam over op vetverbranding voor je energie i.p.v glucose. Dat heet ketose.
Dat is het in het kort.
Afijn ik zal nog wat linkjes plaatsten. Google is ook je beste vriend als je hierover meer wilt weten.
Ga nu vertellen wat het met mij gedaan heeft.
Al na een paar dagen voelde ik me een stuk fitter doordat ik geen suikers binnen kreeg.
En het koste me geen moeite dingen te laten staan want voor mijn gevoel at ik lekker en genoeg. Na een paar weken al zichtbaar resultaat op de weegschaal.
Dat geeft een enorme boost!
Ik voelde me fitter en fitter worden. Dat was in het wandelen ook te merken.

Op internet kwam ik verschillende sites tegen over ketogene voeding, en op youtube ook verschillende filmpjes gekeken.
De uitdaging voor mij was dat ik het liefst zoveel mogelijk vegetarisch eet.
De meeste mensen die ketogeen eten zijn vleeseters.
Maar het is mogelijk, zelfs veganistisch is goed mogelijk
Op de website van The New Food kun je een startgids kopen voor vegetarisch.
Op hun website staat een verhaal van een huisarts die zelf ook ketogeen eet en veel is afgevallen
https://thenewfood.nl/zwolse-huisarts-adviseert-haar-patienten-lchf/
Als je Netflix hebt is het raadzaam de documentaire The Magic pil te bekijken.
Er wordt ook in gegaan op de geschiedenis hoe suiker in onze voeding kwam.

Zelf vond ik het boek van William Cortvriendt ook heel interessant en duidelijk.

Er wordt heel duidelijk uitgelegd wat voeding met je lichaam doet.
Het is zelfs mogelijk om ziektes als Diabetes terug te brengen. Let wel alleen de leefstijl geïnduceerde Diabetes.
Zoek op youtube de filmpjes van Hoe word ik 100?
Het een en ander heeft mij overtuigd dat ik op de goede weg zit met de wijze hoe ik nu eet.Voor mij blijft het voorlopig suikervrij, koolhydraat arm, voldoende verse groentes vezels, eiwitten en vetten. Niks kant en klaar.
Verder voldoende water drinken en voldoende bewegen.
Voor mij is dat wandelen en fietsen op het moment.
Waarschijnlijk ga ik ook wel weer naar fitness ergens in het najaar.
Het voorlopige resultaat is 13 kilo down en heel wat vetweefsel minder.
We weten allemaal dat het visceraal vet het meest gevaarlijk is.
Dus ik ben er nog niet, maar een aardig eind in de goede richting en daar ben ik blij mee.
Ik vind het leuk om ook met anderen van gedachten te wisselen over voeding. Iedereen kijkt er weer anders tegen aan.
Ook iets om je te realiseren is , dat als je lichaam in ketose verbranding is en je eet snelle koolhydraten, dan duurt het zeker 3 dagen voordat je weer in je goede verbranding zit.
Dat heb ik er niet voor over.
Dus sorry als ik iets afsla wat niet goed voor me is. Het is zoals het is.






2 gedachten over “Ketogene leefstijl

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.